De aandacht voor COVID-19 bij mijn klant kwam in eerste instantie niet eens vanuit het bedrijf zelf, maar vanuit een klant, alwaar we on site actief waren. We praten over januari 2020. Een van onze medewerkers was op familiebezoek in verband met het Chinees Nieuwjaar in de regio Shanghai. En onze klant in Nederland vroeg zich af of deze meneer niet weg kon blijven. Men zag hem liever niet meer terug op site. Hoe ga je daar mee om als bedrijf? Al snel komen er dan meer vragen. En na verloop van tijd wordt er een heus Global COVID-19 Coördinatie Team opgericht.
Ik maak zelf geen deel uit van dit COVID-team, (want ik heb een regionale verantwoordelijkheid ten aanzien van HSE) maar heb wel direct contact met een aantal leden van dit team, waaronder de Corporate HSE manager. Omdat in eerste instantie de adviezen en beleidsrichtlijnen van dit Global COVID Coordination Team nogal vaag en vrij interpretabel waren, blijf ik het COVID team regelmatig bestoken met aanvullende vragen en opmerkingen. Ook proberen we in de lokale MT’s het vage beleid een verdere invulling te geven. Dat gaat prima, lokaal zijn we er snel uit. We zetten een stapje extra!
Na verloop van tijd komt Corona ook naar Europa. Mijn werkgebied. Nog meer impact, in eerste instantie op een project in Italië. Langzaam komt het steeds dichterbij.
9 maart 2020. Ik besluit vandaag van thuis uit te werken. Op eigen initiatief, omdat ik wat verkouden was en last had van een droge kriebelhoest. Wel of geen Corona? In ieder geval niets ernstigs, maar voor de zekerheid maar besloten om thuis te blijven werken en ook om het goede voorbeeld te geven als HSE-Manager. Gelukkig heb ik de goede gewoonte om mijn laptop iedere dag na het werk mee naar huis te nemen, dus ik kon meteen aan de slag.
Diezelfde avond roept Minister-President Rutte op om thuis te werken als je in Brabant woont. Nou, ik woon niet alleen in Brabant, maar werk er ook, nota bene in het Corona-Kerngebied (Meijerijstad).
Diezelfde dag volgen er ook vanuit het COVID-19 Coordination team allerlei aanvullende adviezen. Wat volgt is inmiddels voor iedereen wel duidelijk. Steeds meer landen in een lock down. Rutte kiest voor een ‘intelligente lock down’. Een soort risk based lock down?
Inmiddels ben ik meer dan zes weken thuis aan het werk en geen moment van verveling gehad. Uiteraard heb ik wel veel tijd besteed aan Corona-gerelateerde vraagstukken. Hierbij heb ik geprobeerd het morele kompas van de klant richting te geven. Moeten we FFPx adembescherming ter beschikking stellen aan onze medewerkers als er een groot tekort is in de primaire zorg?
Daarnaast blijft een groot deel van de reguliere business toch doorgaan, al dan niet in aangepaste vorm. Die blijven komen met de gewone HSE-vraagstukken, zoals werken op hoogte, Lock out Tag out, machineveiligheid, etc.
Geplande HSE-trainingen moeten echter compleet op z’n kop: cancellen is geen optie. Vele collega’s kunnen hun normale werk niet uitvoeren vanwege de Corona-crisis. Deze tijd van leegloop is bij uitstek geschikt om HSE-trainingen te volgen. Maar al deze trainingen zijn in eerste instantie opgezet als classroom-training en moeten dus in sneltreinvaart omgezet worden naar webinars. En hierbij moet je dus ook binnen enkele uren alle tot dusver ongebruikte mogelijkheden van Skype voor Business leren beheersen en benutten.
En hoe organiseer je toezicht op een project terwijl de grenzen dicht zijn (en je er dus niet naar toe kunt). Wat laten we doorgaan en wat niet? Hoe ga je om met de druk van de klant om vooral door te gaan alsof er niets aan de hand is? Hoe regel je dat in een V&G-plan? Allerlei vragen die opkomen in dit Corona-tijdperk en om nieuwe oplossingen vragen.
Tussen de bedrijven door ben je thuis ook nog actief als Docent Geschiedenis, Biologie, Wiskunde, Natuurkunde, etc. De kinderen vragen alle drie ook om de nodige begeleiding tijdens het werk voor school.
In feite dwingt Corona mij (en ik hoop en verwacht vele van ons) tot het opnieuw uitvinden van mezelf. Hoe kan ik mijn toegevoegde waarde steeds opnieuw bewijzen?
De afgelopen tijd heb ik mij verdiept in een nieuwe gezondheidsbedreiging en bijbehorende beheersmaatregelen op de werkvloer: COVID-19. Heb ik mijn eerste webinars op HS- gebied verzorgd. Heb ik mijn kennis op het gebied van adembescherming opgefrist. Heb ik leren werken met applicaties zoals mijn nieuwe Pen Tablet, Microsoft Teams, Snappet en Zoom.
Samenvattend kan gesteld worden dat dit virus met wereldwijd enorme impact ook aantoont dat iedere professional zich voortdurend moet blijven ontwikkelen ten aanzien van kennis, kunde en vaardigheden. En dat is nou precies waar we goed in zijn bij Yellotec!
overzicht blogs